Polska B, Polska wstydliwa, sponiewierana - tak wygląda nasz kraj w reportażach Michała Olszewskiego Najlepsze
buty na świecie. Autor opisuje ludzi, którym się nie udało, ludzi
zwyczajnych do bólu, przegranych, bo nie mieli nawet cienia szansy na lepsze
życie. Podzielone na pięć części reportaże z lat 2003-2014 dotyczą problemów,
które jeszcze do niedawna były tematami tabu: pedofilia wśród kleru (z którą
nawiasem mówiąc poradziła sobie Irlandia), poazbestowe
miasteczko, w którym umieralność na raka przewyższa ludzkie pojęcie, domy
pomocy ofiarom przemocy domowej, które wydają się być wylęgarnią niezaradnych
życiowo i roszczeniowych kobiet, a także życie w cieni Holokaustu.
Najbardziej wstrząsający jest reportaż zatytułowany Natłustka: przy
stertach butów w Auschwitz pracują konserwatorzy; każdy but to historia
zagazowanego człowieka - trafiają się buty eleganckie, są też zwykłe łapcie,
ale największą grozę i ból można poczuć konserwując buciki dziecięce... Jednak
konserwatorzy traktują swoją pracę zadziwiająco normalnie; nie ma czasu na łzy,
wręcz przeciwnie - nad stertami butów odbywają się zwyczajne rozmowy, jak w
wielu innych firmach.
Życie w cieniu zagład to dość
obszerny fragment Najlepszych butów:
jak radzili sobie i radzą mieszkańcy okolic KL, jak się chodzi do szkoły, która
usytuowana jest kilometr od obozu?
Nie brakuje także niemal
uwłaczających historii gastarbeiterów, traktowanych gorzej niż inne nacje
Polaków poszukujących Bóg wie jakich cudowności na niemieckich pchlich targach.
Temat "niemiecki" jest obecny w wielu reportażach: dość
niejednoznacznie przedstawiony jest również konflikt pomiędzy Agnes Trawny a polską
rodziną zajmującą do niedawna dom należący niegdyś do niej.
Olszewski nie ocenia, nie
opowiada się po żadnej ze stron. Konsekwentnie brnie w tematy, które inni
omijają z daleka. Takie odbrązowienie Polski jest potrzebne - po latach
propagandy sukcesu wyszły krzywe ściegi i niedoróbki poprzedniego systemu, a i dzisiejszej
"wszystkomającej" Polsce daleko do kolorowego obrazka z folderu.
Reportaże Olszewskiego zostały uhonorowane w 2015 roku Nagrodą im. Kapuścińskiego (ex aequo Nagrodę przyznano
również reportażom Swietłany Aleksijewicz Czasy
secondhand). Myślę, że doskonale wpisują się w nurt znany z programów
takich jak Zawsze po 21 nieodżałowanego Krystiana Przysieckiego, czy Magazynu
Ekspresu Reporterów znanego z telewizyjnej Dwójki, które nie boją się pokazywać jak ciężko żyć we współczesnym świecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz