Narodowe Czytanie 2017

Kochani, mamy szansę zagłosować na lekturę, która będziemy czytać jesienią. Kancelaria Prezydenta RP już podała pozycje książek. W tym roku możemy wybierać spośród następujących tytułów: 
  • Przedwiośnie Stefana Żeromskiego,
  • Pamiątki Soplicy Henryka Rzewuskiego,
  • Beniowski Juliusza Słowackiego,
  • Wesele Stanisława Wyspiańskiego.
Jak głosować?
Do 15 lutego przesłać mail  na adres narodoweczytanie@prezydent.pl w temacie maila należy podać tytuł wybranej lektury. 

Do tej pory czytaliśmy Pana Tadeusza Adama Mickiewicza (2012 r.), dzieła Aleksandra Fredro (2013 r.), Trylogię Henryka Sienkiewicza (2014 r.), Lalkę Bolesława Prusa (2015 r.), a w zeszłym roku Quo Vadis Sienkiewicza. 

Osobiście uważam, że w powyższych propozycjach brakuje kobiecej ręki, i gdybym mogła zaproponować coś od siebie, byłyby to Noce i dnie. Z braku innej opcji zagłosowałam na Wesele, które chyba jest najbardziej pojemne i właściwe do kreatywnego wykorzystania podczas eventu.

19 komentarzy:

  1. Ktoś gdzieś skomentował,że to wybór między "dżumą a cholerą" ;-)
    Zestaw nie zachwyca, "Wesele" najprzystepniejsze
    Też bym wolała coś innego, "Noce i dnie" czemu nie. Albo "Cudzoziemkę" ! Albo coś współczesnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie - wiedziałam, że coś jeszcze jest takiego, co warto dodać. Cudzoziemka byłaby świetna.

      Usuń
  2. Co to za zestawienie, a gdzie Tokarczuk, Bator i Twardoch?! :-). A tak na serio, dobrze, że ktoś się odważył i wyciągnął "Pamiątki Soplicy" z lamusa. Świetna książka, która działa jak kij włożony w mrowisko, ale że vox populi vox dei to pewnie wygra "Wesele" albo "Przedwiośnie" bo najbardziej rozpoznawalne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie - z lamusa. Próżno szukać na bibliotecznych półkach. A Beniowski? Może jakieś egzemplarze jeszcze z lat 70-tych.

      Usuń
    2. A ja bym bardzo chciała, żeby czytać 'Pamiątki Soplicy'. Nawet na to zagłosowałam. I pasuje do naszych czasów, i literatura przepiękna. Słucham tej książki ostatnio. A czytałam już chyba dwukortnie.

      Usuń
    3. Właśnie odkryłam, ze moja kochana biblioteka posiada nawet kilka egzemplarzy!

      Usuń
  3. Właśnie, spycha się tam książki jak leci, bez zastanowienia, czy zasłużyły na to, czy nie, a potem rośnie takie pokolenie gimbazy, dla którego Jądro ciemności to coś z fizyki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha, no, ale to lektura i do tego krótka (chociaż dość wymagająca, bo wieloznaczna).

      Usuń
    2. To "Pamiątki Soplicy" nie są lekturą? - matko, nawet w prlu były, chociaż czemu się dziwię?

      Usuń
    3. No nie bardzo. W sumie "za moich czasów" też się ich nie czytało, a szkoda.

      Usuń
    4. Nie podejrzewałem Cię o pobieranie nauk "za komuny" :-). Nie dziwię się, że się "nie czytało" - w końcu Rzewuski to uosobienie "wstecznictwa i ciemnogrodu", a dla takich nie ma miejsca w "nowoczesnych" czasach. Ja na szczęście miałem polonistę, który starał się przekazać nam to co najwartościowsze i pokazać, że to co dobre nie zawsze jest popularne.

      Usuń
    5. Zaczęłam za PRLu, i kazano nam skreślić w książkach nazwę państwa i przemianować na RP.
      Ja, nad czym niezmiernie ubolewam, miałam niekoniecznie dobrych polonistów...

      Usuń
  4. Wybory nie zachwycaja, ja moze na Przedwiosnie bym zaglosowala, bo lubie Zeromskiego, ale gdyby tak Orzeszkowa mieli, Nad Niemnem? No coz, moze za rok bedzie kobieta w zestawie...pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie z Przedwiośniem była dziwna sprawa - szczerze nie cierpiałam tej lektury, ale jak na takie "niecierpienie" bardzo dobrze pamiętam całą powieść.

      Usuń
    2. A jesli juz mezczyzna , to uwielbiany przeze mnie Wankowicz, mogli w tym roku pomyslec bo wlasnie minela 125 rocznica urodzin pisarza

      Usuń
    3. Właśnie, właśnie.
      Ale Ziele na kraterze, a przynajmniej fragmenty maja się znaleźć w nowym kanonie lektur.

      Usuń
  5. Też bym optowała za Dąbrowską.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jak fajnie...bałwankowo się u Ciebie zrobiło.

      Usuń
    2. Ale już się nie mogę doczekać kwiatów, czy innych wiosennych motylków ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...