Egzotyczne owoce; właściwości lecznicze i zastosowanie - Teresa Lewkowicz-Mosiej

Kiedy byłam mała z owoców tropikalnych były tylko cytrusy. A i tylko od wielkiego dzwonu, bo wiadomo - były to owoce sezonowe. Dzisiaj mamy w sklepach, szczególnie w delikatesach istne zatrzęsienie coraz to nowych dla nas i mało znanych owoców, których nazwy, owszem, się nam może obiły przy okazji reklam soków, ale czym to się je?
Książka Teresy Lewkowicz-Mosiej Egzotyczne owoce; właściwości lecznicze i zastosowanie jest praktycznym kompendium, w którym autorka z wnikliwością opisuje 25 najbardziej rozpowszechnionych owoców, rosnących w tropikach, oraz Azji (szczególnie w Chinach). Wymienione są między innymi ananas, daktylowiec, grejpfrut, melon, morwa biała, pomarańcza, pistacja. Każdy owoc ma swoją historię, to w jaki sposób wszedł do jadłospisu. Lewkowicz opisuje także wpływ, jaki każdy z owoców ma na nasze zdrowie: i tak na przykład miąższ grejpfruta "zawiera białka, tłuszcze, błonnik, węglowodany i liczne związki mineralne zasobne w potas oraz witaminy z grupy B, C, E i PP. Miąższ grejpfrutów ma działanie zasadotwórcze, przyspiesza przemianę materii, w szczególności trawienie tłuszczów i dlatego jest często składnikiem diety dla otyłych." Z kolei stare dobre cytryny są nie tylko skuteczne w zwalczaniu awitaminozy, co moczopędne ze względu na dużą zawartość potasu. Warto zwrócić również uwagę na owoce morwy, sadzonej u nas jako drzewo ozdobne.
Egzotyczne owoce zawierają również piękne "starodawne" ryciny przedstawiające każdy z opisywanych owoców. Lewkowicz podaje również bardzo ciekawe przepisy na sałatki, zapiekanki, potrawki, sosy (koniecznie muszę spróbować ostrego chutneya z mango!), desery i dania główne. 
Parafrazując tekst piosenki Wojciecha Młynarskiego: Dziewczyny*, jedzcie owoce na wiosnę!

Za możliwość poszerzenia wiedzy serdecznie dziękuję Wydawnictwu M!


* Chłopaki też!

9 komentarzy:

  1. Nawet nie wiedziałam, że grejpfrut przyspiesza przemianę materii :O

    Co do mango - polecam domowy smoothie z 1/2 mango, banana i kilku łyżek jogurtu - pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja to mango wtrzącham na surowo, aż mi sok z brody kapie :)

      Usuń
    2. Tak też dobrze, szczególnie jak jest już dojrzałe i słodziutkie :D

      Usuń
    3. Mango jest całkiem dobre, ale grejpfrutów wprost nienawidzę :)

      Usuń
    4. Nie jadłam jeszcze mango. Ale obciach. ;) Muszę nadrobić. Owoce uwielbiam, oprócz jabłek (tych nowych odmian).

      Usuń
    5. Do jabłek przekonałam się jakiś czas temu - lubię te wszystkie słodkie, czerwone i bardzo twarde.

      Grapefruitów też nie cierpię. Fe.

      Usuń
  2. Z egzotycznych uwielbiam pomelo i granaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero niedawno "odkryłam" granaty i muszę przyznać, że jestem zachwycona:) Najbardziej śmieszy mnie mina mojego męża, kiedy wydługuję te słodkie pesteczki ze środka, a on patrzy z niedowierzaniem, że coś takiego może mi smakować;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...