Kronika ryta w kamieniu - Carol Shields

Po przeczytaniu Kroniki rytej w kamieniu mam bardzo mieszane uczucia. Właściwie od momentu przeczytania powieści do pisania przeze mnie tego posta, odczucia moje stają się bardziej wyraźne. Książka mnie zawiodła. 
Czemu? 
Parę ładnych lat temu zachwyciłam się powieścią Carol Shields Przyjęcie u Larry'ego, która opowiadała historię wielce sympatycznego przeciętniaka, któremu jakoś się z kobietami nie układa, a w życiu - jak to w życiu, raz pod górkę, raz z górki. Mogę tę powieść polecić każdemu i to w ciemno. I od tamtego momentu obiecywałam sobie sięgnąć po Kronikę.

Powieść opowiada historię Daisy Goodwill Flett, której matka zmarła przy porodzie, a ojciec, który nie bardzo wiedział co ma dalej zrobić oddał niemowlę sąsiadce na wychowanie. Goodwill od chwili śmierci ukochanej żony buduje niezwykłą wieżę na jej samotnym grobie. Daisy dorasta u przybranego wuja, którego - po trwającym zaledwie kilkanaście dni mariażu z niefrasobliwym młodzieńcem - poślubia.
Niby wszystko pięknie - nietuzinkowe postaci, dziwne zbiegi okoliczności, zakręcone rodzinne sytuacje, czyli coś, o czym można czytać z wielką przyjemnością, ale styl jest pretensjonalnie barokowy, co zaczęło mnie irytować już od pierwszych stron, a do tego Shields jakoś nie mogła się zdecydować, czy ma pisać o Daisy, czy JAKO Daisy. Zabieg zupełnie nieudany. 
Co mnie zdziwiło, powieść została nagrodzona National Book Critics Circle Award, a także nominowana do nagrody Bookera za rok 1993. Chociaż... może te dwadzieścia lat temu pisało się inaczej?

2 komentarze:

  1. Barokowy? To znaczy jaki? Pełen drobiazgów, "obfity"? O autorce nie słyszałem, ale myślę, że i ja powinienem spróbować jej książek i zobaczymy, czy będę miał taką samą opinię. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dawno temu czytałam "Republikę miłości" i podobała mi się bardzo. Później sięgnęłam po "Zagadkę wiecznego pióra" i byłam zawiedziona. Może to taka "nierówna" pisarka, ale chętnie przeczytam w takim razie "Przyjęcie u Larry'ego".

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...