Uczta - Platon

Dziś klasycznie.
Uczta nie jest pierwszym dziełem filozoficznym, z którym się spotkałam. Ten kierunek wybrałam świadomie. Co prawda bliższa mi jest Hannah Arendt czy Henri Bergson, ale definicja piękna samego w sobie według tandemu Sokrates-Platon wydaje się być uniwersalna.
Piękno samo w sobie (...)[to] piękno wieczne, które nie powstaje ani nie ginie, i nie rozwija się, ani nie więdnie, ani nie jest z jednej strony piękne, a z drugiej szpetne, ani raz tylko takie, a drugi raz odmienne. (...) Piękno samo w sobie niezmienne [jest] i wieczne, a wszystkie inne przedmioty piękne uczestniczą w nim jakoś w ten sposób, że podczas gdy same powstają i giną, ono ani się pełniejszym nie staje, ani uboższym, ani go żadna w ogóle zmiana nie dotyka.


A na koniec... jak się pozbyć czkawki:
Zatrzymaj oddech przez dłuższy czas; gdyby nie chciała [przejść czkawka], to popłucz wodą gardło, a jeśli już jest bardzo uporczywa, weź cokolwiek, podrap się tym po nosie i kichnij. Kiedy to zrobisz raz albo dwa, ustąpi, choćby nawet była bardzo gwałtowna.

1 komentarz:

  1. kiedyś przecztałam, czkawkę powstrzyma świadomość, że ktoś Cię nagrywa (np.na dyktafon). Przetestowałam na córce - zadziałało!! :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...